Prenatale Pilates - Zwangerschapspilates

Zwangerschapspilates

Pilates tijdens de zwangerschap is zowel voor moeder als baby een ideale manier om je lichaam fit te houden. Je zwangerschap, bevalling en herstel verlopen beter wanneer je lichaam fit is. Met deze effectieve trainingsmethode zorg je voor innerlijke rust in combinatie met fysieke training.

CORE STRENGTH, UITHOUDING EN SPIER GEHEUGEN

Centraal in je oefen programma staat je hele core (buik, rug en bekken) zodat je groeiende buik de nodige stevigheid krijgt die ze verdient en behoudt.

HOUDING, CORE STABILITEIT EN BALANS

Deze oefeningen gaan je helpen om je wervelkolom die in de zwangerschap de neiging heeft in lordose (iets hollere rug) te gaan, te corrigeren naar een rechtere houding. Pilates kan je rug beter beschermen tijdens de toegenomen groei van buik en borsten. Verder gaan deze oefeningen je balans en stabiliteit helpen.

FLEXIBILITEIT, GEWRICHTS MOBILITEIT EN VOORBEREIDING BEVALLING

We voegen ook oefeningen toe die de bekkenbodem trainen, je heupen en rug flexibel houden. Op deze manier werken we verder het discomfort tegen en helpen we jouw bevalling voor te bereiden.

Tijdens onze zwangerschapspilates worden de oefeningen op een rustig tempo uitgevoerd op de mat/tower. We maken gebruik van het eigen lichaamsgewicht maar daarnaast gebruiken we ook weerstandsbanden, Pilates ballen, Magic Circle, gewichtjes en Fit Ball om de oefeningen te verdiepen. 

Waarom?

Het effect van beweging gedurende je zwangerschap is er vrij snel en duurt je hele leven verder.

Het FitZwanger concept is geschikt voor alle zwangeren, op voorwaarde dat je geen risico zwangerschap hebt, ongeacht sportachtergrond of conditie. 

Er is een hele waslijst van voordelen, kortom geen reden om niet te bewegen als er geen medische contra-indicatie is.

We sommen er enkelen op: 

CONTROLEERT JE GEWICHT

Uiteraard is een gewichtstoename tijdens de zwangerschap nodig! De baby, extra bloedvolume, extra spiermassa (want je baarmoeder is een spier), vruchtwater en wat vetmassa zorgen voor een niet te verwaarlozen maar nodige gewichtstoename op korte tijd.

Wat we verder wel onder controle willen houden met enerzijds gezonde en gevarieerde voeding maar ook met bewegen is te veel vet massa. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 3 kg minder gewichtstoename gezien wordt bij zwangeren die goed in beweging blijven t.o.v. zwangeren die stoppen met sporten of niets doen.

Bij vrouwen die voor de zwangerschap reeds een beetje overgewicht hebben (recente cijfers tonen aan dat in Vlaanderen bijna één vrouw op drie met overgewicht of obesitas (10,7%) aan de zwangerschap start) is het heel belangrijk dit te controleren. Het gewicht na de bevalling bepaalt in grote mate het risico op hoge bloeddruk, diabetes, keizersnede en een zware baby bij een volgende zwangerschap.

BETERE CONDITIE OM AAN JE BEVALLING TE BEGINNEN

Er is nooit een garantie dat je arbeid of je bevalling vlotter zullen gaan naarmate je meer traint of in beweging blijft.  Zo werkt het dus niet.  Maar een goede basisconditie, getrainde buik-en rugspieren helpen je wel fitter doorheen je arbeid. Het noemt niet voor niets arbeid (EN: labour) dus dat geeft aan dat het best wel zwaar en intensief kan zijn voor je lichaam.

HELP JE RUG

Blijf fit en wellicht ga je minder last hebben van je rug.  Rugpijn kan met momenten echt wel bij zwanger zijn horen en soms heeft het ook een niet natuurlijke (zogenaamde pathofysiologische) oorzaak.  Maar gelukkig is de meeste rugpijn tijdens de zwangerschap normaal te noemen en goed te controleren met in beweging blijven of een aangepast oefenprogramma.

MEER ENERGIE

Beweging kost energie maar geeft nog meer energie! Op dagen dat zelfs je afstandsbediening opnemen moeite kost kan een 10 minuten wandeling al een oplossing zijn! 

VERHELPT KWAALTJES

Naast ruglast zal beweging ook helpen om andere zwangerschaps kwaaltjes onder controle te houden of te verlichten. We denken dan aan constipatie, want naast voeding is gebrek aan beweging één van de belangrijkste oorzaken, gezwollen en/of pijnlijke benen, slapeloosheid,...

Voor allen is er een aangetoond effect!

TIJD VOOR JEZELF

Als je het niet neemt wordt het wel ingenomen, je tijd om te ontspannen.  Dus iedere zwangere moet leren wat me-time in te bouwen en waarom start je niet gewoon al tijdens je zwangerschap!

 

Praktische info

De zwangerschapspilates lessen zijn anders dan een zwangerschapscursus van een aantal weken, onze lessen zijn namelijk doorlopend. Je kan dus instromen wanneer je maar wil. Ook kun je de lessen blijven volgen tot het einde van je zwangerschap. 
De meeste zwangeren beginnen rond de 12e week van de zwangerschap, maar eerder of later is net zo goed mogelijk. 
We trainen in kleine groepjes van maximum 5 om de kwaliteit, controle en persoonlijk contact optimaal te houden. 

Schrijf je zelf in via het online inboeksysteem door naar uurrooster te gaan en op de gewenste les Prenatale Pilates te klikken. 

Let wel, voor Prenatale Pilates kan je geen proefles boeken. Koop in de shop/strippenkaarten je losse les of beurtenkaart aan. 

Tarieven

1 losse les > 20 euro
10-beurtenkaart > 190€  
20-beurtenkaart > 380€ 
(Beurtenkaarten binnen de zwangerschapstermijn op te gebruiken)

Privéles > 60 euro

Nine months preparing to fall in love for a lifetime...

Prenatale pilates
Fit Zwanger